Financieel perspectief
In onderstaande tabellen zijn de gevolgen voor de begroting van de voorstellen uit deze Kadernota weergegeven en per onderdeel voorzien van een toelichting.
KADERNOTA | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Toelichting mutatie | |
Uitgangspunt MJB 2022-2025 | 614 | 320 | 377 | 377 | ||
Structurele mutaties uit Zomernota 2022 | ||||||
Autonome ontwikkelingen: | ||||||
1a | Decembercirculaire 2021 | 251 | 286 | 287 | 287 | Verwerking van de decembercirculaire in de jaren 2022 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
1b | Accres gemeentefonds obv maartbrief 2022 | 1.688 | 2.650 | 2.977 | 2.493 | Zie algemene toelichting |
2 | CAO salarisverhoging 2,4% per jaar (ingaande 1 april 2022) | -520 | -825 | -1.140 | -1.460 | Vorig jaar is de CAO gemeenten 2021-2023 vastgesteld met een loonsverhoging van 1,5% per 1-11-2021 en 2,4% per 1-4-2022. Structureel rekenen we op een jaarlijkse loonstijging vanaf 2023 van 2,4%. |
3 | Ontwikkeling OZB obv werkelijke opbrengst 2022 | 50 | 65 | 80 | 95 | Door areaaluitbreiding en hogere WOZ-waarden realiseren we een meeropbrengst OZB. We gaan vanaf 2024 uit van 50 gerealiseerde woningen per jaar (met een gemiddelde waarde van € 3 ton). |
Governance en bedrijfsvoering | ||||||
5 | Verlaging rentevergoeding uitgezette leningen | -48 | -49 | -50 | -70 | Vanwege de lage rente zijn de ambtenarenhypotheken sneller afgelost |
6 | Bijdrage Staphorst uitvoering Wet WOZ | -75 | -75 | -75 | -75 | Actualisatie bijdrage aan Staphorst voor uitgevoerde werkzaamheden |
7 | Budget voor uitbetaling verlofuren | -50 | -50 | -50 | -50 | Jaarlijks worden verlofuren uitbetaald. We nemen hiervoor nu een structureel budget op. |
8 | Meerkosten accountant | -15 | -15 | -15 | -15 | Toename van het aantal te controleren SiSa-regelingen |
9 | Werving en selectie | -50 | -50 | -50 | -50 | De afgelopen jaren bleek het budget niet meer toereikend te zijn mede vanwege krapte op de arrbeidsmarkt. Hierdoor is ophoging van het budget noodzakelijk. |
10 | Professionalisering functioneel beheer ZWL | -196 | -196 | -196 | -196 | Noodzaak tot uitbreiding en professionalisering van functioneel beheer door o.a. toegenomen eisen informatiebeveiliging en afhankelijkheid van informatievoorziening. |
Sociaal domein en onderwijs | ||||||
11a | Armoede en schulden | -87 | -93 | -68 | -68 | N.a.v. raadsbesluit van 3/3 en historie stijging kosten BB |
11b | WMO | -387 | -387 | -387 | -387 | Gebaseerd op historie en volume % en verwachting vanuit WMO voorspelmodel. Volumestijging gaat in va 2022 |
12 | Rijksbijdrage beschermd wonen WMO | 142 | 521 | 829 | De rijksbijdrage is gebaseerd op de Uitwerking overgangsregeling integratie-uitkering Beschermd wonen versie september 2021 waarbij de financiering verandert in 2024. | |
13 | 0,5 fte uitvoering beschermd wonen | -50 | -50 | -50 | Er is meer inzet binnen beleid nodig omdat beschermd wonen wordt overgedragen en getransformeerd naar beschermd thuis. Zie raadsvoorstel: lokale beleidsagenda gemeenten Staphorst en Zwartewaterland 2021-2025 | |
14 | Lasten lokaal beschermd wonen | -220 | -480 | -780 | De verwachte uitgaven zijn gebaseerd op de huidige aantallen, verwachte instroom: 24 pers. in 2026 (BC) en een looptijd van gemiddeld 3 jr. | |
15 | Vervallen regionale bijdrage beschermd wonen | -230 | -230 | -230 | -230 | De vaste vrijval BW lokale gemeenten vervalt na 2022, conform het BO besluit van 24 juni 2021. Het huidig convenant me de financiele afspraken loopt tot eind 2022 en moet dus worden verlengd. Daarin kan opnieuw de afspraak worden vastgelegd dat bij tekorten of overschotten het bedrag naar rato wordt verdeeld. Dit is ook afhankelijk van de meicirculaire, waarin we hopen meer duidelijkheid te krijgen over de financiën 2023. |
16 | Minder kosten Peuterspeelzalen | 42 | 42 | 42 | 42 | De afgelopen jaren zien we een structurele daling van de uitgaven op dit budget, waardoor het redelijk is om dit budget naar beneden bij te stellen. De belangrijkste verklaring voor deze bijstelling is de gemeentetoeslag. Dit is een toeslag voor ouders die gebruik maken van de peuterspeelgroepen en niet in aanmerking komen voor een landelijke kinderopvangtoeslag. Het is dus afhankelijk van het aantal ouders dat gebruik maakt van de regeling en van hun inkomen. Dat zijn vooral de eenverdieners gezinnen. |
17 | Lagere kosten leerlingenvervoer | 30 | 30 | 30 | 30 | Op basis van de ontwikkelingen vanuit het afgelopen schooljaar verwachtten we dat in het schooljaar 2022 en verder jaren een aanzienlijk lager aantal leerlingen gebruik gaat maken van het taxivervoer.Het grootste deel van de kosten van het leerlingenvervoer wordt bepaald door een vast bedrag per leerling voor gebruik van het taxivervoer. In januari 2022 maakten 139 leerlingen gebruik van het taxivervoer, ten opzichte van 151 leerlingen begin 2021. Het afgelopen jaar zijn er dus al meer leerlingen uitgestroomd dan ingestroomd. Wij verwachten dat deze lijn zich doorzet in de komende jaren. |
Beheer openbare ruimte en leefbaarheid | ||||||
18a | Stormschade en Essentaksterfte | -50 | Ruimingskosten en herplant schade storm Eunice en extra onderhoudskosten en herplant i.v.m. Essentaksterfte | |||
18b | Inzet algemene reserve stormschade en essentaksterfte | 50 | Zowel storm Eunice als de extra kosten i.v.m. ziekte aan bomen (Essentaksterfte) zijn incidentele zaken die niet zijn voorzien in het reguliere groenbudget. Daarom het voorstel om deze kosten eenmalig t.l.v. de algemene reserve te dekken. | |||
19 | Japanse duizendknoop | -15 | -15 | -15 | -15 | Toename onderhoudskosten voor bestrijding invasieve exoot die biodiversiteit bedreigt en schade aan infrastructuur aanricht |
Externe dienstverlening | ||||||
20 | Verlaging pachtopbrengsten | -85 | -85 | -85 | -85 | Verlaging pachtprijzen |
21 | Verkiezingen | -31 | -61 | -61 | -61 | Kosten voor verkiezingen vallen hoger uit |
22 | Omgevingsdienst (begrotingswijziging en kosten milieu) | -64 | -64 | -64 | -64 | GR-bijdrage |
23a | Inhaalslag huren en recht van opstal, beleidsregels | -53 | -78 | Voor het uitvoeren van de beleidsregels voor verkoop reststroken is extra budget nodig | ||
23b | Inkomsten uit verkoop reststroken | 53 | 78 | 100 | Verwachte inkomsten door uitgifte reststroken n.a.v. collegevoorstel beleidsregels reststroken | |
24 | Volkshuisvesting arbeidsmigranten | -23 | -23 | -23 | -23 | We zetten het beleid en de handhaving op huisvesting arbeidsmigranten voort |
Saldo Zomernota 2022 | 800 | 1.047 | 1.375 | 474 | ||
Mutaties Kadernota 2023-2026 | ||||||
Autonome ontwikkelingen: | ||||||
25 | Prijsindexatie belastingen (OZB) | 80 | 161 | 243 | 408 | We rekenen met een prijsindexatie van 3% (in de vorige Kadernota was dit 1,5%) |
26 | Prijsontwikkeling (lopende prijzen) | -240 | -240 | -240 | -240 | Voor de prijsndex gaan we uit van 3% (in de vorige Kadernota was dit 1,5%) |
27 | Prijseffect Sociaal Domein (OVA boven inflatie) | -107 | -118 | -129 | -140 | Verschil inflatie en OVA toekenning. Was 2,9% in 2022 wordt 3,87%.Vanaf 2023 was dit 2,9% en wordt 3% (verschil 0,1%). |
28 | Prijsindexatie subsidies (obv loonstijging) | -22 | -33 | -44 | -55 | Prijsindex was 1,5% en wordt 2,4% obv loonstijgingen |
29 | Prijsstijgingen investeringen openbare ruimte | -8 | -8 | -8 | -8 | Extra prijsstijging bovenop reguliere inflatie op vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte (gemiddeld 10%) exclusief GRP |
30 | Prijsstijgingen onderhoud openbare ruimte | -150 | -150 | -150 | -150 | Extra prijsstijging bovenop reguliere inflatie op onderhoudsbudgetten openbare ruimte (gemiddeld 10%) excl. GRP |
31 | Verwachte dekking prijsindexatie in Meicirculaire | 185 | 185 | 185 | 185 | We verwachten in de Meicirculaire 2022 een compensatie voor prijsstijgingen |
Onontkoombare mutaties: | ||||||
32 | SSC ONS-bijdrage | -241 | -241 | -241 | -241 | Verhogen van de bijdrage door groei en toename van het aantal gebruikers |
33 | Verlaging dividend Rendo | -23 | -23 | -23 | -23 | Verwachte lagere dividend uitkeringen |
34 | IHP actualisatie en toename investeringskosten (kap.last) | -2 | -21 | -51 | -31 | Door vertraging en flinke inflatie op bouwmaterialen zijn de investeringskosten gestegen |
35 | Areaaluitbreiding openbare ruimte | -48 | Toevoeging jaarschijf 2026 raming areaaluitbreiding | |||
36 | Cultuurcoach | -20 | -20 | -20 | -20 | De gemeente Zwartewaterland participeert al vele jaren in de regeling voor de aanstellingen van buurtsportcoaches en de cultuurcoach. De cultuurcoach richt zich specifiek op de afstemming met de basisscholen voor het cultuur-educatief aanbod. In de Cultuurnota 2021-2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met een uitbreiding van het aantal lokale coaches, zodat deze functionarissen breder ingezet worden. In de jaren 2021 en 2022 werden deze kosten incidenteel gedekt vanuit het corona cultuurfonds. Voor de jaren 2023 en verder dienen deze kosten nog structureel opgevangen te worden vanuit de begroting. |
Saldo Kadernota 2023 - 2026 | 252 | 540 | 897 | 111 | ||
Keuzes | ||||||
A | Genemuiden 750 jaar | -10 | ||||
B | Opleidingen en training | -43 | -43 | -43 | -43 | |
C | Procesoptimalisatie organisatie | -100 | -100 | -100 | -100 | |
-143 | -143 | -153 | -143 | |||
Saldo Kadernota 2023 -2026 incl. keuzes | 109 | 397 | 744 | -32 |
Toelichting op keuzes
A. Genemuiden 750 jaar
In 2025 bestaat de stad Genemuiden 750 jaar. We verwachten dat er festiviteiten ontwikkeld worden, waarbij ook een financieel beroep zal worden gedaan op onze gemeente. Vooruitlopend hierop willen we hiervoor een bedrag ramen. We zijn uitgegaan van € 1 per inwoner van Genemuiden.
B. Opleidingen en training
Onze medewerkers krijgen veel taken uit te voeren en ook in de huidige taken zijn er veel ontwikkelingen. Het is van belang dat de kennis en opleiding van de medewerkers op niveau blijven. Daarnaast wordt er ook veel gevergd van de digitale vaardigheden. Tien jaar geleden was de digitale wereld compleet anders dan heden. Daarom zal vanuit HR nu meer gestuurd worden op deze ontwikkelingen. Vanuit de benchmark is gebleken dat ons budget ook onder niveau is. Wij hebben nu een budget van 1% van de totale loonsom, terwijl uit de personeelsmonitor van het A&O fonds blijkt dat voor een gemeente van onze omvang 1,3% passend is.
C. Procesoptimalisatie organisatie
De afgelopen jaren is hard gewerkt om alle (nieuwe/wettelijke) taken uit te voeren en door te laten gaan. De druk op de organisatie is hiermee toegenomen, niet alleen op menskracht, maar ook op ondersteunende tools. Het zaakgericht werken is nog niet doorgevoerd in onze organisatie, waardoor onvoldoende beheersing is op de documenten. Mede in het kader van de Wet open overheid die dit jaar ingaat en ook de andere relevante wetten die daar betrekking op hebben, zoals:
- Wet hergebruik overheidsinformatie
- Archiefwet
- Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
- Wet digitale overheid
- Wet elektronische publicaties
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid
Het is van belang dat alle informatie goed is ontsloten en toegankelijk is en de processen goed zijn ingericht. Daarom worden alle processen binnen de organisatie de komende jaren doorlopen, waarbij daarnaast aandacht is voor efficiëntie, effectiviteit, rechtmatigheid, juridische juistheid en dergelijke. Hiervoor is een extra budget noodzakelijk van € 100.000 voor externe ondersteuning bij deze processen.
Budget neutrale wijzigingen
Hieronder volgen de budget neutrale mutaties in de Kadernota 2023. Dit betreft veelal verschuivingen van budgetten en verhogingen in verband met prijsindexaties, welke uit de stelpost prijsindex worden afgedekt.
Budget neutrale wijzigingen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
a | Kosten jaarlijkse audits: centraal budget vormen | -17 | -17 | -17 | -17 |
---|---|---|---|---|---|
b | tlv budgetten hardware/sofware | 17 | 17 | 17 | 17 |
c | Implementatie IMBOR (beheer objecten openbare ruimte) | -11 | -11 | -11 | |
d | Inzet stelpost Digitale Agenda | 11 | 11 | 11 | |
Mutaties tlv stelpost prijsindex: | |||||
e | iNzicht belastingen en kostendekkendheid.nl | -16 | -16 | -16 | -16 |
f | Afboeken vergoeding AM | -8 | -8 | -8 | -8 |
g | Prijsindexatie bijdrage SSC ONS | -38 | -38 | -38 | -38 |
h | Openbaar groen (aanbesteding Rova) tlv prijsindex | -36 | -36 | -36 | -36 |
i | Brandstof | -15 | -15 | -15 | -15 |
j | Onderhoud tractiemiddelen buitendienst | -50 | -50 | -50 | -50 |
k | Onderhoud kunstwerken in openbare ruimte | -5 | -5 | -5 | -5 |
l | Archief HCO Zwolle | -5 | -5 | -5 | -5 |
m | Beheer: uitvoeringsprogramma Kunstwerken (update) | -7 | -7 | -27 | |
n | GGD stijging bijdrage vanaf 2023 | -103 | -103 | -103 | -103 |
o | Schoonmaakkosten | -22 | -22 | -22 | -22 |
p | Informatisering: hosting en licentiekosten | -89 | -89 | -89 | -89 |
q | Inzet stelpost prijsindex | 387 | 394 | 394 | 414 |
r | Vrijval kapitaallasten in programma's | 159 | 159 | 159 | 159 |
s | naar stelpost prijsindex | -38 | |||
t | Vrijval kapitaallasten: nr. stelpost afschrijvingen | -121 | -159 | -159 | -159 |
0 | 0 | 0 | 0 |